«Wollstonecraft: el principi és sempre avui»

«Wollstonecraft: el principi és sempre avui»

Ricard Ruiz Garzón. Editorial Mai Més.

Ricard Ruiz Garzón

Per Cristina d’@obrirunllibre

Mary Wollstonecraft (1759-1797), la pensadora feminista que defensava que les dones poguessin accedir a la mateixa educació que els homes, mare de Mary Shelley, és un dels personatges de Wollstonecraft: el principi és sempre avui, una novel·la d’aventures i fantasia on les dones són les protagonistes i al mateix temps, les capitanes de les seves vides.

Wollstonecraft: el principi és sempre avui, arriba per narrar-nos com hauria estat el viatge real que va protagonitzar Mary Wollstonecraft a Escandinàvia i ho fa sota una sèrie de successos ben estranys: Mary W. viatja cap a Escandinàvia amb la seva filla petita i la mainadera, en busca d’un vaixell perdut carregat de plata.

Ricard Ruiz Garzón, l’autor d’aquesta novel·la, utilitza les mateixes dates reals del viatge, per inventar-se una novel·la plena d’aventures i misteris que ben podrien haver passat i ens fa gaudir de dos grans protagonistes com són Mary W. i la mainadera, de nom, Margueritte Fournée.

Narrada Wollstonecraft: el principi és sempre avui en primera persona per la veu de Margie, aquesta se’ns presenta com una gran veu sensible, acollidora i lleial fins al moll de l’os de Mary W. De fet, en certs moments, Margie serà qui vetllarà per la seva mestressa i vigilarà que els fets insòlits provocats per un penjoll d’aparença malèfica, no malfereixi a Mary W.

Aquest no és tan sols un llibre entretingut o amè: és una ‘criatura’ ben estructurada que beu també de les antigues llegendes escandinaves i l’autor sap trenar-les amb un viatge real i a través de dues dones que posaran, potser per primera vegada, el nom de sororitat al vincle entre totes dues.

Episodis foscos, personatges perversos, adorns malèfics… Tot un ventall de misteris que donaran agilitat a una trama plena d’acció i enigmes, que facilitaran una lectura àvida protagonitzada per dues grans dones.

***

Ricard Ruiz Garzón és escriptor, professor i comissari del Festival 42. Guanyador dels premis Ramon Muntaner, Edebé i Ictineu, és autor de llibres com La ImmortalHerba negraMångata i Janowitz. Especialitzat en gèneres fantàstics, fa una dècada que es dedica a investigar la figura del monstre, present a Wollstonecraft: El principi és sempre avui i, al seu entendre, injustament invisibilitzada a les nostres lletres.

Share Button